Les 1 – Starten met schrijven

Les 1 – Starten met schrijven

Hai schrijver!

Zo, nu beginnen we echt!

In de vorige opdracht moest je opschrijven welke teksten je wilt (leren) schrijven en waarom.

Dit is – voor nu – je schrijfdoel.

Sta even stil bij hoe je het vond om dit op te pennen.

Vond je het makkelijk of moeilijk? Heb je jezelf kunnen verrassen of heb je opnieuw hetzelfde uitgekauwde verhaal opgetekend?

En: vond je het léuk om dit op te schrijven? Of voelde het als een ‘moetje’?

The Curse of the Blinking Cursor

De meeste mensen vinden zómaar iets opschrijven – dus uit de losse pols – erg ingewikkeld. Dat is logisch. Want als je schrijft moet je actief nadenken, je woorden wegen en afvragen wát je precies wilt overbrengen, en dat kost tijd en energie. En dus staren veel mensen een goed deel van hun leven naar een leeg wit Word-document.

via GIPHY

Herkenbaar?

Nu, het goede nieuws is, dat dat moeitelozer kan. Gelukkig maar, want tekstschrijvers hebben precies hetzelfde probleem als jij. Oók professionals vinden het lastig om te beginnen met schrijven.

Daarom volgen nu twee opdrachten die je hiermee gaan helpen.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Ik zal je een geheim vertellen. – 2 minuten
  • Lezen – Dit weet bijna niemand over schrijven.  3 minuten
  • Doen – Opdracht 1.1 – Leeglopen – 20 minuten
  • Doen – Opdracht 1.2 – Plaatje Praatje – 20 minuten

Les 2 – Het WAT en WAAROM van je schrijven

Les 2 – Het WAT en WAAROM van je schrijven

Hai schrijver!

Hoe zijn de opdrachten van Les 1 je bevallen? En hoe is het ‘vrij schrijven’ je bevallen?

Veel mensen ervaren bij deze opdrachten een mengeling van ongemak en irritatie, maar ook van bevrijding en plezier.

Dit soort oefeningen zijn belangrijk omdat ze je een vrijer gevoel bezorgen.

Vrijer om te schrijven zoals jij dat wil. Schrijven doe je namelijk niet alleen vanuit je hoofd, maar ook vanuit je hart en je onderbuik.

Tijd om het hoofd erbij te halen. Want we gaan op zoek naar de ‘what’ en de ‘why’ van jouw schrijven.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Jouw schrijfdoel – 2 minuten
  • Lezen – Wat wil je overbrengen?  7-9 minuten
  • Doen – Opdracht 2.1 – Omkeren – 10-20 minuten
  • Doen – Opdracht 2.2 – 5 Times Why – 15-20 minuten

Les 3 – De functie van je teksten

Les 3 – De functie van je teksten

Hai schrijver!

Gaan we het nu alweer hebben over waarom je iets wilt schrijven?

Ja. En nee.

In deze les behandelen we niet wat jouw eigen motivatie is om iets te schrijven. Maar wat de functie van je teksten gaat zijn. Teksten kun je namelijk onderverdelen in 3 categorieën:

  • Teksten die informeren
  • Teksten die emotioneren
  • Teksten die verkopen

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – 3 functies – 2 minuten
  • Lezen – Wat moet jouw tekst doen?  1-2 minuten
  • Lezen – Cheatsheet en 3 voorbeelden –10-15 minuten
  • Doen – Opdracht 3 – 5 Times Why – 15-30 minuten

Les 4 – Jouw brand voice, oftewel je stijl

Les 4 – Jouw brand voice, oftewel je stijl

Hoi schrijver!

Eerst even dit:

Je bent over de helft van de training! Goed bezig!

via GIPHY

Zo, terug naar de training.

Want we hebben heerlijk lopen doorzagen over de inhoud. Wat wil je vertellen met je tekst, waarom, en hoe kun je dat het beste doen?

En nu is het tijd voor de vorm. Let’s talk about style.

Want c’est le ton qui fait la musique.

In goed Nederlands bedoelen we daarmee je brand voice

Vaak denken we dat zakelijke teksten niet te persoonlijk mogen zijn en vooral niet informeel. Netjes geschreven, met veel ‘u’, ‘echter’ en ‘alsmede’. Dat hoeft helemaal niet. Je kunt heel goed een persoonlijke en informele schrijfstijl hebben en die voor zakelijke doeleinden gebruiken. Denk maar aan grote bedrijven als Coolblue en Mailchimp, die een unieke, eigen losse stijl hebben.

In plaats van schrijfstijl hebben we het over een brand voice. Kortom: de ‘stem’ van jouw bedrijf, organisatie of afdeling.

Waarom wil je een brand voice?

  • Met een eigen brand voice laat je je zakelijke persoonlijkheid zien. Jouw kernwaarden en bedrijfs-DNA komen in je communicatiestijl tot hun recht. Een mooi voorbeeld is het eerdergenoemde Coolblue. Op hun facturen staat bijvoorbeeld ‘Dat betaal ik zelf wel’ . Dat past perfect bij hun slogan ‘Alles voor een glimlach’, want zelfs van iets vervelends (namelijk: het betalen van een factuur) weet dit bedrijf iets grappigs te maken.
  • Met jouw eigen brand voice onderscheid je je van concurrenten en zorg je ervoor dat jouw lezers, bezoekers of klanten zich beter met je kunnen identificeren. Want weet je, dat zijn ook gewoon mensen, net als jij.
  • Identificatie met jouw bedrijf of merk stelt mensen in staat om een stap verder te gaan en jouw organisatie als vertrouwd te gaan zien. ‘Hé, daar hebben we bedrijf X weer met een leuke mailing’.

Kortom: een authentieke brand voice zorgt voor herkenning bij je klanten en bij je medewerkers. En het zorgt er ook voor dat je nog-niet-klanten snel kunnen aanvoelen of ze met jou in zee willen gaan.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Let’s talk about vorm, baby – 2 minuten
  • Lezen – Bouwen aan je eigen brand voice   20 minuten
  • Doen – Opdracht 4 – Bouw je brand voice – 20-30 minuten

Les 5 – Knippen, scheren, redigeren

Ernest hemingway: write drunk, edit sober

Les 5 – Knippen, scheren, redigeren

Yes, the fun part!

Want al die mooie schrijfsels die je al hebt gemaakt gaan we nu danig inkorten en oppoetsen.

Veel mensen vinden dit het engste gedeelte van schrijven. Nu komt het erop aan, moet ‘t Kofschip van stal gehaald worden en komen die ellendige d’s en t’s om de hoek kijken.

Nu vallen we door de mand.

Aaaaargh!!

via GIPHY

Laat me je geruststellen

Het redactiegedeelte – dat is waar we nu zitten – is een fase.

Een heel belangrijke fase, maar slechts een onderdeel van het grote leed dat schrijven heet.

Want zal ik je wat leuks vertellen?

Het meeste werk heb je al gedaan.

Lees je even mee?

  • Je hebt nagedacht over de inhoud.
  • Je hebt ook juist niet nagedacht, maar geprobeerd om klakkeloos woorden op papier te zetten.
  • Waardoor je misschien wel tot hele waardevolle inzichten bent gekomen.
  • Je hebt uitgebreide research gedaan naar de functie van je teksten.
  • And uiteraard ben je als een beest tekeer gegaan om jouw eigen stijl helder(der) te krijgen.

En nu zijn we aanbeland bij de afdeling muggenziften

Gelukkig heeft taal een groot voordeel. Het is een overwegend logisch systeem.

Veel ‘fouten’ die je in deze fase tegenkomt kun je vaak oplossen door logisch na te denken en enkele regels in acht nemen.

Yes!

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – En nu komt het enge gedeelte – 2 minuten
  • Lezen – Checklist – 12 vuistregels voor effectieve redactie (en een zooi tips)   10-15 minuten
  • Doen – Opdracht 5 – Check je tekst – 10-30 minuten

Les 6 – Koppen, SEO en structuur

person climbing up a mountain

Les 6 – Koppen, SEO en structuur

Hallo schrijver,

Dit is alweer de laatste les!

En wat heb je gebuffeld! Je hebt geschreven alsof je leven er vanaf hing. De inhoud van je tekst naar boven gehaald, zodat duidelijk is waar deze écht over gaat. Je hebt lopen sleutelen aan vorm en stijl en alle redactionele faux pas‘sen eruit gevist.

Nu staat niets een succesvolle publicatie van jouw tekst nog in de weg.

Toch?

Wacht nog heel even

Want voordat je jouw tekst op je website of blog deelt, of doorstuurt naar 2000+ collega’s of nieuwsbriefinschrijvers, nog even dit.

De final check.

  • Op Koppen
  • Op Structuur
  • En voor online teksten: of ie SEO-proof is

Sorry.

Maar, je bent er bijna!

Deze fase is superbelangrijk

Al was het maar omdat dit de fase is waarin je toch nog die ene typo tegenkomt.

Dus check je tekst.

En weet je hoe je dat het beste doet?

Lees hem hardop voor.

via GIPHY

Kijk daarna nog even kritisch naar je koppen. Herschep je tekst in een bepaalde structuur als dat nodig is. En doe een final check op SEO wanneer dat voor jouw tekst relevant is.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Bijna het allerbelangrijkste van schrijven – 2 minuten
  • Lezen – Checklist: De structuur van je tekst – 5 minuten
  • Lezen – Checklist: Koppen maken –  5 minuten 
  • Lezen – Checklist: Maak je tekst SEO-proof –  5 minuten 
  • Doen – Opdracht 6.1 – Supergoeie koppen – 10 minuten
  • Doen – Opdracht 6.2 – Steengoeie structuur – 10-15 minuten
  • Doen – Opdracht 6.3 – SEO-check – 10-20 minuten

Dank je wel en deel je feedback

Dank je wel en deel je feedback

Wauw.

Het zit erop schrijver. Deze training dan.

via GIPHY

Niet jij met je schrijfskills, want die blijf je trainen en aanscherpen.

Gewoon af en toe weer een opdracht doen. Even inloggen, checken hoe het zat met die koppen. Ontdekken of je brand voice nog steeds bij je past. En zit je vast? Dan pak je er weer even een leegloopoefening bij.

De komende twee jaar houd je toegang tot de training. Dus maak daar zoveel gebruik van als je wilt.

En lijkt het je leuk om af en toe schrijftips uit te wisselen en feedback te vragen van collega-schrijvers?

Meld je dan aan in de besloten Facebookgroep! Alleen mensen die de training hebben afgerond krijgen toegang.

Hierin delen we regelmatig tips, leuke opfrisoefeningen en heb je iets geschreven waar je nog niet helemaal zeker over bent? Jouw collega-schrijvers geven je graag opbouwende feedback.

Heb je nog inhoudelijke feedback op de training? Horen we graag!

Stuur een e-mail aan dagmar@kanschrijven.nl.

Inleiding

Inleiding

Hai schrijver,

In deze training ga je leren hoe je jouw schrijfskills verbetert. Fijn, want zo zorg je ervoor dat jouw teksten écht goed worden. En met ‘goed’ bedoelen we dat ze effectief zijn. Omdat ze op een prettig leesbare manier overbrengen wat je wilt vertellen aan de mensen voor wie jouw boodschap bedoeld is.

En er zit méér in de training. Als bonus ga je ervaren hoe je meer plezier krijgt in het schrijven. En wanneer je iets leuk vindt wordt je er vanzelf beter in.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • We maken kennis via het onderdeel ‘Kijken – Kan jij dus ook’ – 2 minuten
  • In het onderdeel ‘Lezen – Klaar voor de start?’ lees je alles over de werkwijze van deze training – 4 minuten
  • Bepaal je schrijfdoel voor deze training met ‘Doen – Opdracht 0.1’ – 5-10 minuten

Succes!