Les 1 – Starten met schrijven

Les 1 – Starten met schrijven

Hai schrijver!

Zo, nu beginnen we echt!

In de vorige opdracht moest je opschrijven welke teksten je wilt (leren) schrijven en waarom.

Dit is – voor nu – je schrijfdoel.

Sta even stil bij hoe je het vond om dit op te pennen.

Vond je het makkelijk of moeilijk? Heb je jezelf kunnen verrassen of heb je opnieuw hetzelfde uitgekauwde verhaal opgetekend?

En: vond je het léuk om dit op te schrijven? Of voelde het als een ‘moetje’?

The Curse of the Blinking Cursor

De meeste mensen vinden zómaar iets opschrijven – dus uit de losse pols – erg ingewikkeld. Dat is logisch. Want als je schrijft moet je actief nadenken, je woorden wegen en afvragen wát je precies wilt overbrengen, en dat kost tijd en energie. En dus staren veel mensen een goed deel van hun leven naar een leeg wit Word-document.

via GIPHY

Herkenbaar?

Nu, het goede nieuws is, dat dat moeitelozer kan. Gelukkig maar, want tekstschrijvers hebben precies hetzelfde probleem als jij. Oók professionals vinden het lastig om te beginnen met schrijven.

Daarom volgen nu twee opdrachten die je hiermee gaan helpen.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Ik zal je een geheim vertellen. – 2 minuten
  • Lezen – Dit weet bijna niemand over schrijven.  3 minuten
  • Doen – Opdracht 1.1 – Leeglopen – 20 minuten
  • Doen – Opdracht 1.2 – Plaatje Praatje – 20 minuten

Les 2 – Het WAT en WAAROM van je schrijven

Les 2 – Het WAT en WAAROM van je schrijven

Hai schrijver!

Hoe zijn de opdrachten van Les 1 je bevallen? En hoe is het ‘vrij schrijven’ je bevallen?

Veel mensen ervaren bij deze opdrachten een mengeling van ongemak en irritatie, maar ook van bevrijding en plezier.

Dit soort oefeningen zijn belangrijk omdat ze je een vrijer gevoel bezorgen.

Vrijer om te schrijven zoals jij dat wil. Schrijven doe je namelijk niet alleen vanuit je hoofd, maar ook vanuit je hart en je onderbuik.

Tijd om het hoofd erbij te halen. Want we gaan op zoek naar de ‘what’ en de ‘why’ van jouw schrijven.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Jouw schrijfdoel – 2 minuten
  • Lezen – Wat wil je overbrengen?  7-9 minuten
  • Doen – Opdracht 2.1 – Omkeren – 10-20 minuten
  • Doen – Opdracht 2.2 – 5 Times Why – 15-20 minuten

Les 4 – Jouw brand voice, oftewel je stijl

Les 4 – Jouw brand voice, oftewel je stijl

Hoi schrijver!

Eerst even dit:

Je bent over de helft van de training! Goed bezig!

via GIPHY

Zo, terug naar de training.

Want we hebben heerlijk lopen doorzagen over de inhoud. Wat wil je vertellen met je tekst, waarom, en hoe kun je dat het beste doen?

En nu is het tijd voor de vorm. Let’s talk about style.

Want c’est le ton qui fait la musique.

In goed Nederlands bedoelen we daarmee je brand voice

Vaak denken we dat zakelijke teksten niet te persoonlijk mogen zijn en vooral niet informeel. Netjes geschreven, met veel ‘u’, ‘echter’ en ‘alsmede’. Dat hoeft helemaal niet. Je kunt heel goed een persoonlijke en informele schrijfstijl hebben en die voor zakelijke doeleinden gebruiken. Denk maar aan grote bedrijven als Coolblue en Mailchimp, die een unieke, eigen losse stijl hebben.

In plaats van schrijfstijl hebben we het over een brand voice. Kortom: de ‘stem’ van jouw bedrijf, organisatie of afdeling.

Waarom wil je een brand voice?

  • Met een eigen brand voice laat je je zakelijke persoonlijkheid zien. Jouw kernwaarden en bedrijfs-DNA komen in je communicatiestijl tot hun recht. Een mooi voorbeeld is het eerdergenoemde Coolblue. Op hun facturen staat bijvoorbeeld ‘Dat betaal ik zelf wel’ . Dat past perfect bij hun slogan ‘Alles voor een glimlach’, want zelfs van iets vervelends (namelijk: het betalen van een factuur) weet dit bedrijf iets grappigs te maken.
  • Met jouw eigen brand voice onderscheid je je van concurrenten en zorg je ervoor dat jouw lezers, bezoekers of klanten zich beter met je kunnen identificeren. Want weet je, dat zijn ook gewoon mensen, net als jij.
  • Identificatie met jouw bedrijf of merk stelt mensen in staat om een stap verder te gaan en jouw organisatie als vertrouwd te gaan zien. ‘Hé, daar hebben we bedrijf X weer met een leuke mailing’.

Kortom: een authentieke brand voice zorgt voor herkenning bij je klanten en bij je medewerkers. En het zorgt er ook voor dat je nog-niet-klanten snel kunnen aanvoelen of ze met jou in zee willen gaan.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Let’s talk about vorm, baby – 2 minuten
  • Lezen – Bouwen aan je eigen brand voice   20 minuten
  • Doen – Opdracht 4 – Bouw je brand voice – 20-30 minuten

Les 6 – Koppen, SEO en structuur

person climbing up a mountain

Les 6 – Koppen, SEO en structuur

Hallo schrijver,

Dit is alweer de laatste les!

En wat heb je gebuffeld! Je hebt geschreven alsof je leven er vanaf hing. De inhoud van je tekst naar boven gehaald, zodat duidelijk is waar deze écht over gaat. Je hebt lopen sleutelen aan vorm en stijl en alle redactionele faux pas‘sen eruit gevist.

Nu staat niets een succesvolle publicatie van jouw tekst nog in de weg.

Toch?

Wacht nog heel even

Want voordat je jouw tekst op je website of blog deelt, of doorstuurt naar 2000+ collega’s of nieuwsbriefinschrijvers, nog even dit.

De final check.

  • Op Koppen
  • Op Structuur
  • En voor online teksten: of ie SEO-proof is

Sorry.

Maar, je bent er bijna!

Deze fase is superbelangrijk

Al was het maar omdat dit de fase is waarin je toch nog die ene typo tegenkomt.

Dus check je tekst.

En weet je hoe je dat het beste doet?

Lees hem hardop voor.

via GIPHY

Kijk daarna nog even kritisch naar je koppen. Herschep je tekst in een bepaalde structuur als dat nodig is. En doe een final check op SEO wanneer dat voor jouw tekst relevant is.

Dit ga je doen (en zoveel tijd kost het)

  • Kijken – Bijna het allerbelangrijkste van schrijven – 2 minuten
  • Lezen – Checklist: De structuur van je tekst – 5 minuten
  • Lezen – Checklist: Koppen maken –  5 minuten 
  • Lezen – Checklist: Maak je tekst SEO-proof –  5 minuten 
  • Doen – Opdracht 6.1 – Supergoeie koppen – 10 minuten
  • Doen – Opdracht 6.2 – Steengoeie structuur – 10-15 minuten
  • Doen – Opdracht 6.3 – SEO-check – 10-20 minuten