Schrijfoefening #7
Oefening: Kwaliteit
Oké, het is niet helemaal fair, maar voor deze schrijfoefening heb ik bar weinig hoeven doen.
Ik hoefde namelijk alleen maar even in mijn inbox te kijken en ik vond de perfecte tekst die als basis kon dienen voor deze opdracht.
De afzender? Een opdrachtgever die wilde dat ik zijn tekst herschreef. Als je de tekst ziet snap je waarom:
Zowel winst-georiënteerde bedrijven als overheids- en non profit-instellingen leveren producten en diensten die bedoeld zijn om te voorzien in de wensen en behoeften van opdrachtgevers, afnemers en klanten. Toenemende (inter)nationale concurrentie en maatschappelijke ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat er steeds hogere eisen en verwachtingen worden gesteld aan kwaliteit. Het begrip kwaliteit wordt in het licht van deze ontwikkelingen dan ook steeds vaker vertaald naar ‘het voldoen aan verwachtingen van de klant’. Het streven naar het leveren van kwaliteit volgens deze definitie vraagt van organisaties om hun middelen doelmatig in te zetten, risico’s te managen en organisatieprocessen te beheersen om zodoende de beoogde klanttevredenheid te kunnen realiseren.
Deze tekst gaat over kwaliteit. Maar welke kwaliteit heeft deze tekst?
Even eerlijk: nodigt de tekst hierboven uit tot verder lezen? Nah.
In het schrijven gelden een allerlei vuistregels om een tekst soepeler, lekkerder en mooier (en dus effectiever) te maken.
En op basis van 5 van deze vuistregels – dit zijn lang niet alle ‘regels’ hoor – mag je de bovenstaande tekst herschrijven.
- Maak van passieve zinnen actieve zinnen (dus niet ‘Frank wordt gebeld door Hendrik’ maar ‘Hendrik belt Frank’)
- Gebruik koppen en tussenkoppen (leest veel makkelijker)
- Voorkom jargon en containerbegrippen
- Knip onnodig lange zinnen op in kortere zinnen.
- Gebruik zo min mogelijk abstracte woorden en vervang ze door concrete – zintuigelijke -woorden (niet ‘leuke jurk’ maar ‘superstrakke oogstrelende A-lijn jurk van zacht satijn in babyblauw, geurend naar wasverzachter, die zo goed matcht met je fluwelen nachtblauwe Dr. Martens)
Oh, en het begrip ‘kwaliteit’ mag je vervangen door een zelfstandig naamwoord naar keuze. Probeer bijvoorbeeld eens ‘grapefruit’, ‘incontinentieluier’ of ‘De Waarheid’. Of iets minder puberaals.
En herschrijven maar!
Neem er de tijd voor. Als het af is, is het af. Als het goed genoeg is, is het goed.
Ben je tevreden? Of juist niet?
Stuur het dan naar dan naar dagmar@kanschrijven.nl.
Want ik ben heel benieuwd naar wat je ervan gemaakt hebt. Héél benieuwd 🙂
De grappigste, origineelste, gekste of somberste tekst plaatsen we op de Facebookpagina – als je dat goed vindt natuurlijk.
Daar staan trouwens ook weer een paar nieuwe inzendingen van een van de vorige oefeningen.
Heb je vragen, opmerkingen of verbeterpunten? Die kun je ook mailen.
Tot over twee weken!
Dan ontvang je weer een nieuwe schrijfoefening. Die opnieuw helemaal anders zal zijn dan deze. Deze oefening blijft online staan tot donderdag 28 februari 2019, 22:00.
Keep on schrijving!
De smaak te pakken?
Bekijk de schrijftrainingWaarmee helpt deze oefening jou?
Schrijven bestaat uit verschillende fases. Behalve het bedenken van wát je wilt schrijven, is het herschrijven minstens zo belangrijk. Even afstand nemen van de tekst en kijken hoe je je boodschap nog effectiever kunt verwoorden.
Heb je iets geschreven? Leg het dan even weg. En kijk er een uur later naar. Of een dag. En check dan even of je met die simpele vuistregels van hierboven je tekst nog vloeiender kunt maken.
Nieuwsbrievers krijgen korting op de training
Heb je de smaak te pakken en wil je meer, meer, meer schrijven?
Voor nieuwsbriefinschrijvers zoals jij blijft de introductieprijs van 179 euro excl. 21 % BTW voorlopig nog geldig. Gebruik de kortingscode ‘Nieuwsbriefislief’ bij je bestelling.