In deze online schrijftraining leer je hoe je lekker lezende zakelijke teksten schrijft. Bijvoorbeeld voor je website, blog of nieuwsbrief. Want iedereen kan schrijven. Dus jij ook. Ook al ben je geen professionele tekstschijver.
Dit ga je leren (en ervaren) tijdens de schrijftraining
- Schrijven zoals een tekstschrijver dat doet
- Ontdek wat je nou écht wilt vertellen met je tekst (en waarom)
- Ontdek jouw schrijfstijl, oftewel je brand voice, en leer waarom dit zo belangrijk is.
- Maak dankzij SEO je teksten nog aantrekkelijker voor Google & Friends
- Tekstschrijvers Trukendoos: veel tips, trucjes en shortcuts voor soepeler schrijven
- Bonus: hoe je schrijven – ook voor zakelijke doeleinden – echt heel leuk gaat vinden
Over schrijven en deze schrijftraining
Over schrijven bestaan veel aannames. Zoals dat je moet wachten op inspiratie voordat je kunt schrijven. Of dat schrijven alleen zin heeft als je alle regels van spelling en grammatica op een rijtje hebt. In deze training leer je anders naar tekstschrijven te kijken. Want een echte tekstschrijver kijkt verder dan d’s en t’s die in de goede volgorde moeten staan.
Wat goede teksten doen met de lezer
Teksten die inhoudelijk kloppen én een eigen stijl hebben doen iets met je lezer. Zodat de lezer doorscrolt, op een button klikt, een collega aanstoot met ‘kijk wat ik nou lees’ of simpelweg moet glimlachen. Daarom denkt een tekstschrijver altijd na over de inhoud, de functie en de vorm. Zodat je inhoudelijke teksten leest die prikkelen. En aanzetten tot actie.

De structuur van de training
In deze basistraining zakelijke teksten schrijven gaan we uit van drie fases in het schrijfproces. Ze zijn alledrie even belangrijk. Of het nou om een e-mailtje gaat, of om een jaarverslag van 80 pagina’s.
- De onderzoeksfase, waarin je vaststelt wat je precies wilt vertellen. Hiermee start elk schrijfproces.
- De productiefase, waarin je aan de slag gaat met schrijven. Hier moet je niet teveel tijd aan besteden.
- De redactiefase, waarin je je teksten kritisch bekijkt, op inhoud en stijl. Ze hardop voorleest, ze even langs een collega of kantoorgenoot stuurt, ze even een dag laat rusten.
Inhoud Training
Onderdelen:
- Kijken – Kan jij dus ook
- Lezen – Klaar voor de start?
Opdrachten:
- Doen – Opdracht 1 – Beginnen
Onderdelen:
- Kijken – Ik zal je een geheim vertellen
- Lezen – Dit weet bijna niemand over schrijven
Opdrachten:
- Doen – Opdracht 2 – Leeglopen
- Doen – Opdracht 3 – Plaatje praatje
Onderdelen:
- Kijken -Jouw schrijfdoel
- Lezen – Wat wil je overbrengen?
Opdrachten:
- Doen – Opdracht 4 – Omkeren
- Doen – Opdracht 5 – 5 timeswhy
Onderdelen
- Kijken – 3 functies
- Lezen – Wat moet jouw tekst doen?
Opdracht
- Doen – Opdracht 6 – 3 keer anders
Onderdelen
- Kijken – Let’s talk about vorm, baby
- Lezen – Bouwen aan je brand voice
- Checklist – 3 functies van je tekst
Opdracht
- Doen – Opdracht 7 – Bouw je brand voice
Onderdelen
- Kijken – En nu komt het enge gedeelte
- Checklist – Vuistregels voor effectieve redactie
Opdracht
- Doen – Opdracht 8 – Check je tekst
Inclusief
- Persoonlijke feedback op je tekst
Onderdelen
- Kijken – Bijna het allerbelangrijkste van schrijven
- Checklist – De structuur van je tekst
- Checklist – Koppen maken
- Checklist – Maak je tekst SEO-proof
Opdrachten
- Doen – Opdracht 9 – Supergoeie koppen
- Doen – Opdracht 10 – Steengoeie structuur
- Doen – Extra opdracht – SEO-check
Prijs basistraining
Zakelijke teksten schrijven
€ 239,-
Inclusief persoonlijke feedback t.w.v. € 75
Excl. BTW
Training volgen