Basistraining

Zakelijke teksten schrijven

In deze online schrijftraining leer je hoe je lekker lezende zakelijke teksten schrijft. Bijvoorbeeld voor je website, blog of nieuwsbrief. Want iedereen kan schrijven. Dus jij ook. Ook al ben je geen professionele tekstschijver.

Dit ga je leren (en ervaren) tijdens de schrijftraining

  • Schrijven zoals een tekstschrijver dat doet
  • Ontdek wat je nou écht wilt vertellen met je tekst (en waarom)
  • Ontdek jouw schrijfstijl, oftewel je brand voice, en leer waarom dit zo belangrijk is.
  • Maak dankzij SEO je teksten nog aantrekkelijker voor Google & Friends
  • Tekstschrijvers Trukendoos: veel tips, trucjes en shortcuts voor soepeler schrijven
  • Bonus: hoe je schrijven – ook voor zakelijke doeleinden – echt heel leuk gaat vinden

Over schrijven en deze schrijftraining

Over schrijven bestaan veel aannames. Zoals dat je moet wachten op inspiratie voordat je kunt schrijven. Of dat schrijven alleen zin heeft als je alle regels van spelling en grammatica op een rijtje hebt. In deze training leer je anders naar tekstschrijven te kijken. Want een echte tekstschrijver kijkt verder dan d’s en t’s die in de goede volgorde moeten staan.  

Wat goede teksten doen met de lezer

Teksten die inhoudelijk kloppen én een eigen stijl hebben doen iets met je lezer. Zodat de lezer doorscrolt, op een button klikt, een collega aanstoot met ‘kijk wat ik nou lees’ of simpelweg moet glimlachen. Daarom denkt een tekstschrijver altijd na over de inhoud, de functie en de vorm. Zodat je inhoudelijke teksten leest die prikkelen. En aanzetten tot actie. 

online-schrijftraining

De structuur van de training

In deze basistraining zakelijke teksten schrijven gaan we uit van drie fases in het schrijfproces. Ze zijn alledrie even belangrijk. Of het nou om een e-mailtje gaat, of om een jaarverslag van 80 pagina’s. 

  • De onderzoeksfase, waarin je vaststelt wat je precies wilt vertellen. Hiermee start elk schrijfproces. 
  • De productiefase, waarin je aan de slag gaat met schrijven. Hier moet je niet teveel tijd aan besteden.
  • De redactiefase, waarin je je teksten kritisch bekijkt, op inhoud en stijl. Ze hardop voorleest, ze even langs een collega of kantoorgenoot stuurt, ze even een dag laat rusten.

Deze professionals gingen je voor

Dagmar is vriendelijk en schept een veilige sfeer zodat de deelnemers hun ‘misbaksels’ durven te delen.

Het belangrijkste wat ik leerde was dat je gewoon moet beginnen. Rem eraf. Vrij schrijven. Dat helpt bij het formuleren van de why die zo essentieel is voor de rest van de teksten.

De training heeft me geholpen met het schrijven van de tweede druk van mijn boek. Dankzij de verschillende oefeningen kreeg ik écht nieuwe inzichten in wat ik precies wilde overbrengen.

'Iedereen kan schrijven’ heb ik als een verrassende training ervaren. Fijne out of the box schrijfopdrachten, met daarna het kritisch zijn en redigeren.

De training heeft me gemotiveerd om zelf actiever mijn eigen teksten na te lezen. En als ik feedback geef op andermans teksten, ik ook strenger kan en moet zijn op mijn eigen teksten.

Heel prettig om tussentijds online gecoacht te worden! Ook erg handig dat je ons aanspoort en herinnert aan het huiswerk.

Praktische training door de schrijfopdrachten, gewoon doen.

Dagmar is een frisse verschijning, en combineert beeld en tekst heel goed. Het onderdeel 'Bouw je Brand Voice' is voor mij dé reden om deze schrijftraining te volgen.

De training is voor alle niveaus. Ook de basic lessen worden meegepakt waar een beginnend (blog) schrijver tegenaan loopt en worden helder uitgelegd. Dus ik raad de training zeker aan.

Fantastisch! Als Brand Creator doe ik dit altijd in schetsvorm, maar qua schrijven werkt dit natuurlijk net zo goed. Wat ik goed vind aan jouw training is dat je op creatief schrijven gaat zitten en niet zo zeer op het het foutloos schrijven. Creativiteit is essentieel.

De training gaf me het gevoel dat schrijven écht voor iedereen is. Dat gevoel heeft me persoonlijk heel goed gedaan. Ik ben me veel zekerder gaan voelen in het schrijven.

Inhoud Training

Inleiding
Onderdelen:
  • Kijken – Kan jij dus ook
  • Lezen – Klaar voor de start?
Opdrachten:
  • Doen – Opdracht 1 – Beginnen
Les 1 - Starten met schrijven
Onderdelen:
  • Kijken – Ik zal je een geheim vertellen
  • Lezen – Dit weet bijna niemand over schrijven
Opdrachten:
  • Doen – Opdracht 2 – Leeglopen
  • Doen – Opdracht 3 – Plaatje praatje
Les 2 – Wat schrijf je daar? En waarom?
Onderdelen:
  • Kijken -Jouw schrijfdoel
  • Lezen – Wat wil je overbrengen?
Opdrachten:
  • Doen – Opdracht 4 – Omkeren
  • Doen – Opdracht 5 – 5 timeswhy
Les 3 – De functie van je teksten
Onderdelen
  • Kijken – 3 functies
  • Lezen – Wat moet jouw tekst doen?
Opdracht
  • Doen – Opdracht 6 – 3 keer anders
Les 4 – Jouw brand voice of je stijl
Onderdelen
  • Kijken – Let’s talk about vorm, baby
  • Lezen – Bouwen aan je brand voice
  • Checklist – 3 functies van je tekst
Opdracht
  • Doen – Opdracht 7 – Bouw je brand voice
Les 5 – Knippen, scheren, redigeren
Onderdelen
  • Kijken – En nu komt het enge gedeelte
  • Checklist – Vuistregels voor effectieve redactie
Opdracht
  • Doen – Opdracht 8 – Check je tekst
Inclusief
  • Persoonlijke feedback op je tekst
Les 6 – Koppen, SEO en structuur
Onderdelen
  • Kijken – Bijna het allerbelangrijkste van schrijven
  • Checklist – De structuur van je tekst
  • Checklist – Koppen maken
  • Checklist – Maak je tekst SEO-proof
Opdrachten
  • Doen – Opdracht 9 – Supergoeie koppen
  • Doen – Opdracht 10 – Steengoeie structuur
  • Doen – Extra opdracht – SEO-check

Prijs basistraining

Zakelijke teksten schrijven

€ 239,-

Inclusief persoonlijke feedback t.w.v. € 75

Excl. BTW

Training volgen