Act I

X: Lean

O: Lean?

X: Ja, Lean.

O: Ben ik het wel mee eens. Lean.

Dagmar: Sorry, ik heb het even gemist. Wat was er ook al weer mis met Link?

X: Link is iets too much. Zit iets teveel op de connectiviteit. En wij willen niet boven de massa staan, weet je? Niet die connectie gaan afdwingen. Maar er middenin gaan zitten. Feeding, Seeding & Bleeding. Wij zijn de massa.

O: Ja, zo is dat. Bovendien lijkt het anders alsof we affiliated zijn met LinkedIn. Zijn we niet.

Dagmar: Prima, dan doen we dus Lean.

Act II

X: Dus dan zijn we akkoord met Lean Digital Content Creators? LDSC?

O: Ik begin hem nu te voelen. Lean Digital Content Creators.

X: Ik ook. LDSC. Ja, dat klinkt wel. Dat klinkt wel echt.

O: Maken we er meteen een zíek logo bij.

Dagmar: Gaan we doen. Maar misschien is het goed om nu even onze strategie te bespreken. Ik denk dat we, gezien de planning, even vol moeten inzetten op online. Offline komt daarna wel.

X: Eens.

Dagmar: Kijk, een advertentiecampagne is zo opgetuigd. De social media ook. Maar we moeten verder kijken. Bewegende content maken. Iets geinigs.

O: Ja! Zodat we viraal gaan!

X: Wacht, ik heb meteen een idee. Iets dat een haakje heeft met creatie. Zo van, beelden die een verhaal vertellen. Een bloem uit de knop komt, een raket die gelanceerd wordt. En dan fast forward, naar een bejaarde met een rollator, spelende kinderen, mensen die bedolven onder gekleurd poeder aan het hardlopen zijn. Van die stockbeelden, weet je.

Dagmar: Die voel ik nog niet voor de volle honderd procent. Maar dat geeft niet, langzaam maar zeker komen we er.

X: Goed, al die beelden dus, en dan de pay-off: Creation comes out of nothing. But always starts with something.

Dagmar: Hm.

Act III

X: Wat vinden jullie?

O: Ik weet het niet.

X: Nee? Geeft niet, we zitten nog in de brainstorm. Wat mis je hier?

O: Ik vind het te lang, denk ik.

Dagmar: Ja, het is te lang. En volgens mij ook te Engels.

O: Ja, het is ook iets te Engels.

X: Oké, deze dan: Creatie. Van mean naar lean.

O: Ja, dat is al beter.

Dagmar: Zullen we ook iets over resultaten zeggen? Omdat we niet alleen van de mooie plaatjes zijn, maar ook klanten gaan helpen hun omzetdoel te behalen?

X: Ja, ik weet het. Iets van: Lean creatie leads to results.

O: Vet!

Dagmar: Laten we deze even parkeren.

Act IV

O: Prima. Trouwens, ik moet over 10 minuten weg, ik heb een call.

X: Ik moet ook zo gaan, ik heb een lunch meeting.

Dagmar: Rennen we er nog even snel doorheen. Wat staat er nu nog open?

O: Services, lijkt me.

Dagmar: Oh ja, services. Dus: wat bieden jullie? Wacht, ik pak even het whiteboard erbij. Roep maar iets.

O: Eh, content.

Dagmar: Schrijf ik op. Wat voor soort content?

O: Ik persoonlijk denk dus video.

X: Misschien ook audio? Iets van een podcast?

Dagmar: Oké. En video, kunnen we daar nog iets meer de diepte mee ingaan? Wat voor video?

O: Tja, een beetje die documentaire stijl, die voel ik wel. Niet dat gelikte. Geen suffe bedrijfsvideo’s, met van die typende vingers op een toetsenbord en een wide shot op de ontvangstbalie.

Dagmar: Oké. Vlogs? Ik noem maar wat.

X: Company vlogs, zeker een goed idee. Laat een paar van die camerajongens drie weken embedded gaan bij KPN of iets. Op zoek naar de hidden gems.

O: Sowieso moeten we ons daarop richten, vind ik. Hidden gems, dat is ons goud. Vertaal het naar de pay-off, en dan krijg je zoiets als: Dankzij lean content creation tevreden customers creëren door de hidden gems naar boven te halen.

X: Vind ik meer een propositie eigenlijk.

Dagmar: Oké. En verder?

Act V

X: Ja, weet je, nu ik er zo over nadenk denk ik eigenlijk dat we voorbij de vorm moeten kijken. Een oplossing voor onze klant kán video zijn. Maar kan ook een integrale campagne zijn, een webserie, een stukje copy, een pakkende visual.

Dagmar: Dat is zo. Maar video is jullie weapon of choice zeiden jullie eerder. Toch?

O: Zeker. Maar laten we dit voor onszelf niet helemaal in beton gieten.

X: Een breed arsenaal aan weapons, zoiets.

Dagmar: Oké, dan ga ik nu even advocaat van de duivel spelen: wát doen jullie precies? Hoe maken jullie producten concreet?

O: Dat is het hem juist, het maakt niet uit. Onze service, dat is wat ons onderscheidt. Die is excellent. Het product dat we afleveren is slechts het resultaat van onze service.

X: Wacht even, bedenk je dat nu ter plekke? Die is geniaal, man! ‘Product as a result of our excellent service.’

Dagmar: Top! Die hou ik die aan, als extra pay-off.

O: Sowieso. Hé, ik moet gaan. Dit was weer fantastisch, dank jullie wel. We gaan dit écht doen, hè?

X: Ja, ik kan echt niet wachten om die shit te gaan lanceren.

O: Volgende week zelfde tijd, zelfde plek?

Dagmar: Prima. En zullen we die tijd dan gebruiken om plat te slaan wát jullie precies gaan verkopen?

O: Kan, maar gezien de tijd kunnen we ook gewoon de website live gooien.

X: Precies. Gas erop, linkerbaan, gaan.

Dagmar slaakt een diepe, diepe zucht en besluit die avond om de opdracht terug te geven aan de klant. De rol van Content Strategist voor een start-up past haar toch niet.

Wil je deze blogs voortaan in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *