Er zijn onwijs veel tips, trucs, hacks en ezelsbruggetjes die je helpen met schrijven, en die ik als copywriter graag met je deel. Maar als je niet weet wát je wilt vertellen, en waaróm, dan maakt zelfs de beste copywriter van de wereld er een ondefinieerbaar potje van.

Ding dong: het gaat om de inhoud

Uiteindelijk heb je helemaal niets aan tips en trucs als je niet weet wát je moet schrijven. Want het schrijven van een goede tekst gaat vooral over het stellen (en beantwoorden) van de juiste vragen. Uiteindelijk gaat het om de inhoud. Toch? Pas als je weet wát er in dat ondefinieerbare potje van de Turkse supermarkt zit (dat je uitkoos op het hoge exotische gehalte van het etiket), kun je ermee aan de slag.

Oké. Maar welke vragen moet je dan stellen?

Stel: jij hebt tekst nodig voor je website, nieuwsbrief, folder, blog, jaarverslag of wat dan ook, en je huurt mij in. Dat betekent dat we beginnen met een ‘leegloopsessie’ zodat ik helder krijg wat ik precies voor je kan doen. Om daarachter te komen ga ik je dit soort vragen stellen (en voor wie Journalistiek heeft gestudeerd: spot de w, w, w, w, w & h):

  • Welke doelgroep(en) heb je voor ogen?
  • Wat is het doel van de tekst? Informeren, prikkelen, amuseren, verkopen? Iets compleet anders?
  • Ligt er al een format klaar of moet ik daarover meedenken?
  • Welke tone of voice past bij jou en je organisatie?
  • Vind je het belangrijk om zakelijk over te komen, of persoonlijk?
  • Vanuit wie zend je? Jij als organisatie, als persoon, als verzameling professionals?
  • Gaat het om statische tekst of is er steeds verse content nodig? En wat voor verse content heb je dan in gedachten?
  • Waarom kies je voor dit medium (website, folder, blog etc.) om jouw boodschap te verspreiden?
  • Hoe duidelijk heb jij je eigen verhaal voor ogen? Wat onderscheid jou van je concullega’s?
  • Heb je inzicht in wat jouw (beoogde) doelgroep wil of nodig heeft?
  • En tot slot: wat ligt er al aan tekst, en mag ik daar wat van zien? Dan kan ik beter inschatten hoeveel werk het is.

Dus: vraag mij maar het hemd van het lijf

Als je van plan bent om me in te huren kun je je ogen alvast langs deze vragen laten gaan. Handig, want dan komen wij bij onze sessie meteen tot de kern. Zodat jij daarna tijd hebt om míj het hemd van het lijf te vragen, om meteen door te sjezen naar een volgende afspraak of om ontspannen verder te praten met een tweede kop koffie.

Of ga zelf lekker schrijven

En ga je zelf aan de bak met je teksten? Dan moet je deze vragen dus aan jezelf stellen. Want jij kunt pas van start als je helder voor ogen hebt voor wie je schrijft, wat het beoogde effect is, waar je je tekst het beste kunt plaatsen, waarom jouw tekst daar nodig is, wanneer je die tekst de wereld in wilt sturen en hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Dus ga lekker aan de slag, en gebruik deze vragenlijst als een checklist.

Schrijf ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *