Lucht kloppen in droge teksten: dat is wat ik doe als copywriter. Maar soms vergaloppeer ik me en fluit de klant me terug. Gelukkig wel.

Mijn brein werkt soms als een kudde op hol geslagen pony’s

Als copywriter houd ik me de hele dag bezig met het toevoegen van schwung aan droge teksten. Ik kneed het ambtelijke eruit, maak het stroperige vloeibaar en perk het gebruik van ‘alsmede’ en ‘echter’ in. Maar af en toe vlieg ik daarmee uit de bocht. En dan hoor ik van de opdrachtgever: “Ho stop! Dit zou ik nóóit zo opschrijven”. Dan heb ik teveel (van mijn) spreektaal in de tekst verwerkt. Iets waar sommige mensen juist andersom weer veel last van hebben. Maar deze wake-up call is goed. Want het vertelt mij dat ik de horde op hol geslagen pony’s in mijn brein weer terug moet leiden naar de kraal. Giddy up!

‘Au’, zegt mijn ego, als de klant de eerste versie afkeurt

“Deze eerste versie is, ja, hoe moet ik dat zeggen, niet helemaal wat ik bedoelde”, aldus klant X. Shit. Ik voel me bijna betrapt, alsof ik iets heb lopen uitvreten dat niet mag. En in de verte hoor ik het zachte gehuil van mijn ego. Kritiek op schrijven, ook als het voor een ander is, raakt je altijd persoonlijk. Want de tekst die ik schrijf komt altijd uit mijn brein. Maar het geeft niet. Ik lik mijn wonden en begin opnieuw. Het is juist dit soort feedback die mij helpt om me nog beter in te leven in wat de opdrachtgever wil. Wat wil hij of zij vertellen en hoe zorg ik ervoor dat de manier waarop dat gebeurt zo succesvol en betekenisvol mogelijk is?

Ook Michael Jordan had fuck-ups – en dit zijn de mijne

michael jordan

Afbeelding via AP Photo/Michael Conroy

“I’ve missed more than 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times, I’ve been trusted to take the game winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed.”

Omdat ik fan ben van deze uitspraak van Michael Jordan, volgens velen de beste basketballer ever, deel ik deel hier mijn drie mooiste en meest recente over-de-top-verschrijvingen.

Oftewel: mijn favoriete copy fuck-ups

  1. Wholla if you hear us!

Dat was een poging om het contactformulier van Wholly Chefs meer jeu te geven. Maar zoals Dorien en Onne zelf zeiden: “Wij begrijpen eigenlijk niet wat dit betekent”.

  1. Als je BLIK omdraait krijg je KILB. Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws in BLIK.

Eh, ja, dat was voor de nieuwsbrief van vanBLIK. Om redenen die ik niet hoef toe te lichten heeft Maartje dit niet gebruikt.

  1. De meeste mensen realiseren zich alleen niet dat het ondernemerschap af en toe echt kan zuigen. Je kunt keihard op je bek gaan en dat is echt niet alleen maar ‘leuk’ en ‘leerzaam’.

‘Zou jij bij mensen die dit roepen in hun blog een traineeship volgen?’, vroeg Holger van Traineeship Ondernemen mij. Eigenlijk niet, nee.

Met de klant pingpongen tot een goed resultaat

De corporate story van een organisatie vertellen, daarvoor de brand voice ontwikkelen en er daarnaast voor zorgen dat de copy fris, fruitig en vooral functioneel is: dat gaat de ene keer sneller dan de andere. Door met de klant heen en weer te pingpongen over wat de precieze boodschap moet zijn – in vorm en inhoud – komen we doorgaans snel tot de kern. Vandaar dat ik het om die reden ook niet erg vind dat ik soms een uitglijder maak. Van fouten leer je het meest en soms moet je weten hoe iets níet moet voordat je het exceptioneel goed kunt doen. Want alle (online) trainingen, how-to-blogs en whitepapers ten spijt: van mijn opdrachtgevers leer ik het meest.

pony loopt kalmpjes over de wei

En gelukkig blijft er soms een verdwaalde pony staan 😉

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *